CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, December 3, 2010

kota CINTA

(^____^) wink..wink...
salam, utk entry kali ni aku nk story psal sebuah tempat yang aku mengidam nk pegi sejak dulu lagi...
aku panggil tempat ni kota cinta....
huhuhu~



Venice (Itali: Venezia, Venice: Venezsia) adalah sebuah bandar di utara Itali, ibu kota bahagian Veneto, dan mempunyai penduduk berjumlah 271,251 (anggaran banci 1 Januari 2004). Bersama-sama dengan Padua, bandar raya ini termasuk dalam kawasan metropolitan Padua-Venice (penduduk 1,600,000). Venice dikenali sebagai "La Dominante", "Serenissima", "Ratu Adriatik", "Bandar Raya Air", "Bandar Raya Jambatan-jambatan", dan "Bandar Raya Cahaya".
Venice terdiri dari 117 pulau-pulau kecil yang dipisahkan oleh 150 buah terusan. Penduduk menyeberangi terusan-terusan ini melalui jambatan-jambatan yang kecil dan banyak. Mereka boleh juga berada menaiki sejenis bot yang dipanggil gondola untuk melalui terusan-terusan ini.
Bangunan-bangunan di Venice adalah sangat tua dan menarik, dan pelancong datang dari seluruh dunia untuk melihat senibina ini dan juga terusan-terusan. Bandar raya ini adalah dianggap oleh ramai orang sebagai satu bandar yang paling cantik di dunia. Tarikan pelancongan yang paling terkenal adalah Rialto-Bridge, Basilica Jalan Mark dan Doge's Palace.









tak tau larh npe aku jatuh CINTA dekat tempat ni... teringin sangat nak pergi.. pernah jugak berangan kalau lah dapat jumpa mr.RIGHT kt kota VINTA ni mesti lagi romantik kn???
aku akan pastikan 1 hari nanti aku akan jejak kan kaki dekat VENICE secara REALITI!!!!
VENICE wait for me!!!

No comments:

Post a Comment